ROSE-projektet, är ett internationellt jämförande projekt som är tänkt att belysa faktorer av betydelse för lärandet av naturvetenskap och teknik. Viktiga internationella forskningsinstitutioner och individer har arbetat tillsammans med att utveckla teoretiska perspektiv, forskningsinstrument, datainsamling och analys.
Ur Anders Jidesjös, som är en av dem som bidrar, avhandling går att läsa:
Nyare forskning argumenterar för att frågorna diskuteras felaktigt och att begreppsutvecklingen för att hantera utmaningarna varit svag. Det finns mycket som pekar på att naturvetenskap och teknik framförallt undervisas utifrån syftet att förbereda för vidare studier. En grundläggande utbildning behöver kunna förbereda några få för fortsatt utbildning utan att det sker på bekostnad av att allmänbilda alla. Innehållsaspekter i sådana ställningstaganden har varit ovanliga och i takt med att samhället utvecklats har i princip samma innehåll undervisats i den obligatoriska skolan. Utbildningen hamnar i otakt med samhällsutvecklingen. Övergripande och breda begrepp har använts för att diskutera dessa frågor. Mest kännetecknande är begrepp som ”naturvetenskap”, ”skolämnen”, ”elever”, ”intresse” och ”attityder”. Nyare forskning har påvisat att frågorna handlar mer om innehåll än om enskilda ämnen och är involverade i individers erfarenheter utanför skolan. Frågorna har också att göra med samhällsutveckling och byggs upp av mekanismer kopplade till modernitet, där mediernas utveckling utgör ett betydande inslag.
Hela avhandlingen går att ladda ner här.
En intervju med Anders går att läsa i Skolporten – Forskningen som vänder upp och ner på NO undervisningen. Läsvärd!
På Skolverkets hemsida hittar ni mer material kring forskningen.