Inspirerad av Skolverkets material kring teknik så satte jag, Heléne, igång ett glasögon tema i början av vårterminen. Jag följde den planering som ligger ute och som tagits fram av ett par lärare. En skillnad var dock att vi inte hade några digitala portföljer att lägga vårt arbete i utan valde de ”lila icke digitala” istället … och det gick bra.
Jag satte själv ihop en text om glasögonen och dess historia utifrån material från NE. Eleverna läste texterna i grupper och diskuterade utifrån det historiska perspektivet och fram till idag – hur har utvecklingen sett ut … och vad har just utvecklingen fört med sig ? Givande att lyssna till och jag fick mycket underlag för framtida bedömning.
Till slut var det dags för eleverna att rita glasögon ur vyer och att tänka framtid. Hur skulle de vilja att glasögonen såg ut om 50 år? Och hur skulle de fungera? Frågorna var många och det var fritt spelrum för fantasin att blomma.
Det var en elev som var färdig fort, och hade dessutom producerat ett oerhört fint arbete. Eleven frågade då om han fick gå ut till datorn och prova att rita sina glasögon i Sketch Up. Utmärkt idé sa jag och så här blev resultatet.
Sketch Up är gratis att ladda ner på PC och fungerar mycket bra till de krav som finns på mellanstadiet.
Länken till Skolverkets material om glasögonbågar hittar ni här.