Vad är det vi pedagoger ska tänka på i förskolan

Ett tips från mig är att ge barnen de rätta begreppen. Ord som vi vuxna kanske inte känner oss bekväma med, men varför låta ”våra” barn också bli det. På Villekullas förskola tog sig t.ex en tvååring till sig ordet kromotografi (osäker på stavning;) som ett naturligt begrepp för vad som händer när man separerar färger. På Åby förskola satte pedagogerna upp små förklaringslappar i sitt teknikhus, dels för de själva men även för övriga pedagoger och föräldrar.

image

Detta inlägg publicerades i förskola av Liselott. Bokmärk permalänken.

Om Liselott

Liselott Johansson, är förskollärare sedan 2008 men var tidigare barnskötare. Just nu jobbar jag på Högstorps förskola och förutom ett stort intresse för naturvetenskap och teknik tillsammans med barnen så är musik en viktig del i mitt arbete. Sedan hösten 2013 är jag en av Växjös NT-utvecklare som riktar sig mot förskolorna i Växjö kommun.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *