Har ju utlovat mer från Åby förskola om hur deras NT-satsning har gått under våren. Teknikhuset, som skapats på avdelningen med de yngsta barnen, har även nu en sprattelgubbe, och som besökare kunde jag och Eva konstatera att det även dukas upp en och annan fika i huset:)
De barnen som jobbat med slussen har fångats av rotation. Blev även ett besök på kvarnen (snacka om att kunna samverka med samhället, både sluss och kvarn i samma by, lite avundsjuk blir man allt). Vattenhjul tillverkades av äpple och mjölkkartong och barnen kunde konstatera att ”det går snabbare om man tar full gas på kranen”. Detta var barngruppen med de äldsta och de hade gjort många egna dokumentationer som satt på väggarna, bland annat av hur de tillverkade en sluss.
Gruppen med ”mellanbarnen” (3-åringar) hade som inkörsport flyta och sjunka, vilket fångade barnen hela terminen. Pedagogerna berättade en helt ljuvlig episod som visar på att dokumentationer har en stor betydelse för barns utforskande. Utmaningen till barnen var att få något som flöt att sjunka. Efter en stunds experimenterande kom barnen spontant på att de kunde ju kolla dokumentationerna från vad som flöt och sjönk. Sagt och gjort, de kunde med hjälp av bilderna konstatera att suddgummi sjunker och sedan blev det ett utforskande med att få suddgummit att sitta fast på det plastföremål de skulle få att sjunka (tejp visade sig vara det bästa;)
(De nedersta fotona är de som barnen återvände till, de övre hur de inhämtade kunskap från dessa)